
Įspėjamoji ūkininkų akcija: NE – mokesčių buldozeriui
LR Seime ketinama buldozeriu priimti mokesčių pokyčius neatsižvelgiant į ūkininkų pateiktas pastabas apie laukiančias neigiamas jų pasekmes Mes, ūkininkai, atsakingai pareiškiame, kad suprantame valstybei kylančius iššūkius ir jos poreikius. Sutinkame prisidėti prie Lietuvos biudžeto papildymo, bet tik lygiai kaip ir visi verslai, neskaidant jų pagal verslo rūšis, kaip ir visi Lietuvos gyventojai – lygiomis proporcijomis nuo pajamų. Kategoriškai nesutinkame su politikų skubėjimu rengiant įstatymų pataisas ir neskiriant pakankamai dėmesio svarbioms detalėms išanalizuoti, kada mokesčių keitimai gali būti nepakeliami daliai ūkininkų bendruomenės. Valstybės problemos negali būti sprendžiamos nedidelę dalį visuomenės sudarančių žmonių neproporcingu apmokestinimu, kai jiems mokestinės naštos padidėjimas būtų artimas ar net viršytų 100 proc.! Esame prieš ūkininkų mokestinės sistemos visišką išbalansavimą. Mums jau ir be šito pakanka rūpesčių, kylančių iš nepaprastos geopolitinės situacijos, sutrikdytų produkcijos realizavimo ir žaliavų rinkų bei suintensyvėjusių gamtos kataklizmų. Esame pagrindiniai maisto augintojai ir bet kokie ženklūs mokesčių pokyčiai žemės ūkio sektoriui neišvengiamai padidins ir maisto kainas, nes gamintojų sumokėti mokesčiai yra produkcijos savikainos sudedamoji dalis.
Todėl simboliškai ūkininkų buldozeriai prie LR Seimo rūmų birželio 19 d. nuo 10 val. įprasmins Seime vykstantį procesą, kai buldozerio principu, bet kokia kaina bandoma prastumti mokesčių pakeitimo įstatymus. Manome, kad net ir nedidelės visuomenės dalies interesai negali būti nuvertinami prisidengiant kilniais tikslais.
ŪKININKŲ POZICIJA DĖL MOKESČIŲ
Dėl gyventojų pajamų mokesčio įstatymo
Iš esmės pritariame Žemės ūkio ministerijos teiktam pasiūlymui, kuriam taip pat pritarė ir Seimo Kaimo reikalų komitetas.
1. GPM tarifai ūkininkams:
-
- Nuo 0 iki 12 NPD (iki 7200 Eur) gautos apmokestinamosios pajamos – 0 proc. tarifas.*
- Nuo 12 NPD iki 20.000 Eur apmokestinamųjų pajamų – 5 proc. tarifas. *
- Nuo 20.000 Eur iki 35000 Eur tarifas didėja nuo 5 proc. tolygiai didėjančioms pajamoms iki kol pasiekia 15 proc. Taikomas mokesčio kreditas.*
- Nuo 35.000 Eur iki 60 vidutinių darbo užmokesčių (VDU) gautoms apmokestinamosioms pajamoms taikomas 15 proc. tarifas.
- Virš 60 VDU – 20 proc.
* a); b) ir c) punktai nekeistų esamos mokestinės sistemos.
2. Pajamos iš žemės ūkio veiklos turi būti apmokestinamos atskirai, jų nesusiejant su kitomis fizinio asmens gaunamomis pajamomis.
3. GPM tarifas būtų taikomas įvertinus trijų metų gautų apmokestinamų pajamų vidurkį.
Dėl valstybinio socialinio draudimo įstatymo
- Ūkininkams, mokėjusiems valstybinio socialinio draudimo (VSD) avansines įmokas už 2023 m. ir 2024 m. privalo būti įskaitytas stažas pensijai.
- VSD įmokos ūkininkams:
- Iki 4 EDV (ekonominio dydžio vienetai) pajamas gaunantys ūkininkai VSD įmokų nemoka. *
- Virš 4 EDV bet ne PVM registruoti mokėtojai moka VSD įmokas nuo minimalios mėnesinės algos (MMA), jei neturi kitų draudžiamųjų pajamų. *
c. Visi ūkininkai PVM mokėtojai, jei neturi kitų draudžiamųjų pajamų moka VSD įmokas ne mažesnes neinuo 12 MMA.VSD įmokos skaičiuojamos ir mokamos nuo 50 proc. apmokestinamųjų pajamų iki 60 vidutinių darbo užmokesčio (VDU) lubų.
Pastaba. Jei apskaičiuota įmoka nuo 50 proc. apmokestinamųjų pajamų yra mažesnė, nei įmoka nuo 12 MMA, tuomet VSD įmoka mokama paskaičiuota nuo 12 MMA.
* a) ir b) punktai nekeistų esamos mokestinės sistemos.
** Privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmokai apskaičiuoti ūkininkams PVM mokėtojams būtų taikoma 2. dalies c. punkte aprašytas metodas.
Dėl ūkininko statuso keitimų, kai mokesčių apskaičiavimo prasme ūkininkai būtų prilyginti juridiniams asmenims
Šio klausimo priėmimas Seime turi būtų atidėtas ir skubos tvarka nesvarstomas. Šis klausimas per daug neįsigilinus atrodo paprastas, bet yra sudėtingas, pakeliui generuojantis ne tik mokestinius klausimus, bet ir kitus fizinių asmenų ir juridinių asmenų atsakomybės klausimus įvairiose ūkinės veiklos srityse, todėl reikalautų kompleksinės daugelio įstatymų peržiūros. Reikia skirti laiko detalesnei analizei, pamodeliuoti ir įsivertinti tokių įstatyminių iniciatyvų pasekmes skirtingoms ūkininkų grupėms.
Dėl apmokestintų kelių tinklo plėtros ir didesnių sunkiasvorio transporto mokesčių, dėl CO2 dedamosios ir siūlymų dėl transporto keliamo triukšmo taikyti taršos mokestį
Esamos tvarkos pakeitimai turės reikšmingą įtaką išskirtinai regionų gyventojams ir verslams. Bet labiausiai neigiamai paveiks žemės ūkio sektorių, nes neproporcingai, lyginant su kitais sektoriais, padidės šiam sektoriui finansinė našta. Todėl reikalaujame nekeisti iki šiol galiojusią tvarką, kai žemės ūkio produkcijos gamintojams buvo taikomos išimtys ar lengvatos.
Nuotrauka: Skirmanto Lisausko/BNS