Parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos (KPP) investicines priemones išmokama paramos gavėjams pateikus nustatytos formos mokėjimo prašymus, kuriuose jie deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas.
Paramos gavėjai turėtų ne tik laiku vykdyti projektus, bet ir laikytis paramos sutartyje ar paraiškoje (supaprastinta tvarka) numatyto mokėjimo prašymų teikimo grafiko. Mokėjimo prašymus rekomenduojama pateikti anksčiau, nelaukiant mokėjimo prašymų teikimo termino pabaigos. Teikdami mokėjimo prašymus paskutinę minutę, ir padarę tam tikrų klaidų, paramos gavėjai rizikuoja netekti dalies ar net visos paramos.
Svarbu laikytis numatytų reikalavimų
Teikdami mokėjimo prašymus paramos gavėjai pakankamai dažnai nekreipia dėmesio į sutartyse numatytus terminus, nurodo neteisingą prašomą išmokėti paramos sumą. Taip pat, administruojant paramą, netrūksta atvejų, kai pateikiami ne visi būtini dokumentai. Tai lėtina mokėjimo prašymo vertinimo procesą, ne taip greitai įsisavinama parama.
Jeigu pagal projektą yra numatyti statybų darbai, tada paramos gavėjai su pirmu mokėjimo prašymu pamiršta pridėti statybos leidimus arba techninius projektus (jeigu yra numatyta, kad toks projektas turi būti pateiktas). Su galutinio mokėjimo prašymu pamirštama pateikti statybos darbų užbaigimo aktų deklaraciją apie vykdytų statybų pabaigą. Būtent šie dokumentai yra itin dažnai užmirštami. Paramos gavėjai prie mokėjimo prašymų turi pridėti ir sąskaitos išrašą, tačiau itin dažnai yra pateikiami tik mokėjimo nurodymai.
Pirkimų dokumentai
Prieš vertindami mokėjimo prašymus, Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) specialistai pirmiausia turi įvertinti pirkimo dokumentus. Juos rekomenduojama pateikti kuo anksčiau iki numatyto mokėjimo prašymo pateikimo dienos. Tokiu atveju paramos gavėjai galės žinoti, ar pirkimai atlikti tinkamai ir kuo skubiau pašalinti trūkumus.
Nutinka taip, kad esant stambiems pirkimams, paramos gavėjai kruopščiai pateikia visus reikalingus dokumentus pirkimams vertinti. Tačiau įvykdžius smulkius pirkimus, kartais kažkodėl nusprendžiama, kad sąskaitų, pirkimams įvertinti, pateikti nebereikia. Tačiau iš tiesų reikia pateikti visas sąskaitas, nepriklausomai nuo to, kokie pirkimai buvo vykdomi.
Dažniausios klaidos
Įgyvendinant įvairius projektus, dažnai yra rengiami mokymai. Tokiais atvejais kartais pamirštama pateikti mokymuose dalyvavusių asmenų sąrašus. Jeigu iš projekto lėšų būna apmokamos komandiruotės, tada pamirštama pateikti kelionės ataskaitas arba kvietimą į seminarą. Dažniausiai pristatomi tik kelionės bilietai, apskaičiuoti dienpinigiai, o kokiu tikslu važiavo ir ką konkrečiai veikė, nėra nurodoma.
Taip pat su pirmu neavansiniu mokėjimo prašymu paramos gavėjai turi atlikti sutartyse numatytas viešinimo procedūras. Todėl teikdami mokėjimo prašymus, paramos gavėjai turi įrodyti, kad projektas yra viešinamas. Pavyzdžiui, paramos gavėjas turi kartu su mokėjimo prašymu pateikti projekto viešinimo stendo nuotrauką (tais atvejais, kai NMA darbuotojai neatliko patikros vietoje), jei sutartyje buvo numatyta tokia viešinimo priemonė.
Jei įgyvendinant projektą vykdomi mokslo tiriamieji darbai, kuriami reportažai ar laidos, projektų vykdytojai kartu su mokėjimo prašymu turi pateikti kompaktinį diską arba internetinę nuorodą, kad specialistai įsitikintų, jog sutartyje numatyti įsipareigojimai įvykdyti. Deja, tą atlikti kartais tiesiog pamirštama. Taip pat žiniasklaidoje publikuojami straipsniai nėra pažymimi logotipais, nors tą padaryti yra privaloma.
Mokėjimo prašymai – tik atlikus investicijas
Mokėjimo prašymus kartu su reikalingais priedais į NMA teritorinius skyrius paramos gavėjai turi pristatyti asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Paramos gavėjai, įgyvendindami projektus pagal KPP investicines priemones, turėtų atkreipti dėmesį, kad mokėjimo prašymus NMA teritoriniams skyriams jie turi pateikti tik tada, kai yra atliktos projekto įgyvendinimo laikotarpio investicijos.
Pasitaiko situacijų, kai projekto vykdytojai įvykdo apmokėjimus ir pateikia mokėjimo prašymą anksčiau nei įsigytos prekės pristatomos į projekto įgyvendinimo vietą ar sumontuojama nusipirkta įranga. Pažymėtina, kad taip būti neturėtų – NMA darbuotojams atvykus į patikrą, jie turi rasti pristatytas prekes ar sumontuotą įrangą projekto įgyvendinimo vietoje.
Dauguma paramos gavėjų pateikia mokėjimo prašymus iki nurodyto termino likus vos kelioms dienoms ar paskutinę dieną. Jie tikisi, kad viskas praeis sklandžiai, tačiau tikrai ne visada taip nutinka. Paramos gavėjams kartais pritrūksta planavimo įgūdžių, todėl dažnai per vėlai susimąstoma, kad viena ar kelios sutartyje numatytos sąlygos tiesiog fiziškai nebebus laiku įgyvendintos.
Projektų vykdytojams, siekiantiems laiku paramos lėšomis įgyvendinti projektus, patariama itin kontroliuoti, kaip rangovas vykdo įsipareigojimus, sekti, ar tiekėjas nevėluoja pateikti prekių ar suteikti paslaugų – priešingu atveju, likus nedaug laiko iki mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos, gali paaiškėti, kad rangovas arba tiekėjas nespės atlikti to etapo darbų ar pristatyti techniką, įrangą.
Atidėlioti nėra patariama
Nemaža dalis pareiškėjų daro klaidą atidėdami suplanuotus darbus. Numatytas investicijas reikėtų atlikti jau gavus pranešimą apie paskirtą paramą arba pasirašius sutartį. Pasitaiko atvejų, jog paramos gavėjai pradeda vykdyti planuotus darbus tik artėjant pirmojo mokėjimo prašymo teikimui, nenumato, kiek laiko reikės pirkimams atlikti, neįvertina prekių pristatymo ar paslaugų teikimo terminų, ir tada tenka kreiptis į NMA dėl mokėjimo prašymo pateikimo termino atidėjimo arba projekto pakeitimo.
Prašymai nukelti ar pratęsti mokėjimo prašymų pateikimo terminus NMA nagrinėjami itin griežtai. Jei paramos gavėjas mato, jog negalės laiku pateikti mokėjimo prašymo, jis iki sutartyje mokėjimo prašymo pateikimo dienos NMA raštu turi pateikti motyvuotą prašymą pratęsti mokėjimo terminą. Tačiau mokėjimo prašymų atidėjimo priežastys turi būti pagrįstos ir objektyvios, t. y. tokios, kurių nebuvo galima numatyti teikiant paraišką ir pasirašant paramos sutartį.
Vėluojantiems mažinama paramos suma
Labai svarbu – neuždelsti, nes, pavėluotai pateikę mokėjimo prašymus, paramos gavėjai rizikuoja netekti dalies ar net visos paramos. Pagal daugelį KPP investicinių priemonių pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą už kiekvieną pavėluotą darbo dieną paramos suma mažinama 0,5 proc., todėl nustatyto ir paramos sutartyje ar paraiškoje įtvirtinto mokėjimo prašymų teikimo grafiko rekomenduojama griežtai laikytis, nes kitaip paramos gavėjas neteks dalies paramos lėšų.
Sankcijos netaikomos tik tada, jei paramos gavėjas pavėlavo pateikti mokėjimo prašymą dėl nenugalimos (force majeure) jėgos aplinkybių ir pateikia tai įrodančius dokumentus.
Dokumentų, teikiamų kartu su mokėjimo prašymais, sąrašus galite rasti čia.
Rekomendacijas vietos veiklos grupėms dėl išlaidas patvirtinančių dokumentų galite rasti paspaudę ant nuorodos.
Nacionalinės mokėjimo agentūros prie ŽŪM informacija. Plačiau www.nma.lt